Debiteurenbeheer is een belangrijk onderdeel van een bedrijf

Binnen een bedrijf is het debiteurenbeheer een belangrijk onderdeel. Als goederen of diensten geleverd zijn, dan wordt er een factuur opgesteld. Deze facturen worden door een groot deel van de klanten netjes op tijd betaald. Zoals het hoort. Toch is er vaak ook een kleine groep van de debiteuren die rekeningen niet op tijd betalen, of soms zelfs helemaal niet betalen.

Het doel van debiteurenbeheer

zaken doenHet doel van debiteurenbeheer is om deze groep zo snel mogelijk openstaande posten te laten voldoen. Met een goed traject en proces voor het debiteurenbeheer kan de liquiditeitspositie van een onderneming versterken kunnen incasso trajecten tot een minimum beperkt worden. Wist u trouwens dat veel faillissementen ontstaan door een slecht debiteurenbeheer? Een goede deurwaarder kan helpen bij goed beheer.

De binnenkomende geldstromen van een bedrijf zijn erg belangrijk. Want een bedrijf moet investeringen doen, personeel betalen en leveranciers betalen. Wanneer de klanten van een bedrijf te laat betalen, heeft dit een directe invloed op uw bedrijf. De kosten voor uw bedrijf lopen immers ook gewoon door. Misschien zijn er bepaalde investeringen die gedaan moet worden binnen het bedrijf om dit naar het volgende niveau te helpen. Maar door klanten die slecht betalen kan dit niet worden gerealiseerd. De investeringen worden bijvoorbeeld uitgesteld omdat er niet voldoende cash is.

Direct actie ondernemen als factuur te lang open blijft staan

Als een rekening langer op blijft staan dan gedacht, is het belangrijk om hier direct actie op te ondernemen. Dat een rekening open blijft staan is natuurlijk nooit leuk, maar het kan gebeuren. In eerste instantie is het dus belangrijk om debiteuren op een milde manier te benaderen. Een vriendelijke herinnering is dan ook aan te bevelen. Daarnaast kunnen debiteuren natuurlijk per telefoon benaderd worden, daar kan een incassobureau bij helpen. Dit is een taak die veel ondernemers uitstellen, het wordt niet gezien als iets dat leuk is om te doen. Toch is het van belang om hier mee bezig te blijven. De klanten moeten wel op de hoogte zijn van de openstaande rekeningen.